SFF-podden

podcast

SFF-podden är Svenska Försäkringsföreningens podd om aktuella teman och frågeställningar i försäkringsbranschen. Vi gör nedslag i olika områden och bjuder in kunniga gäster för analyser och kommentarer, så att du som jobbar i branschen kan få påfyllning i kunskapsbanken när och var du vill.

Våra poddar publiceras på Soundcloud. Genom att klicka på avsnittets titel kommer du till uppspelningen på soundcloud.com. Du kan också spela upp avsnittet direkt genom att klicka Play på den inbäddade spelaren.

Avsnitt #5: 60 är det nya 30!

Publicerat 24/11 2017

Sammanfattning: Vad kan 55-plussare tänka på inför pensionen, och hur kan arbetsgivare ta tillvara den kompetens som äldre medarbetare har? I det här avsnittet pratar vi om generationsväxling, kompetens och att planera för pensionen med Pelle Snårelid och Frances Broman. Pelle är managementkonsult som framförallt arbetar med förändrings- och verksamhetsutvecklingsarbete i stora och mellanstora företag, men är även certifierad karriärcoach. Frances är karriärcoach, mentor och rådgivare. Hon är något av en pionjär inom karriärrådgivning, som idag främst fokuserar på att coacha 60-plussare att se nya möjligheter vid sin pensionering.

Avsnitt #4: Maskiner och människor – om försäkringsbranschens digitalisering

Publicerat 17/11 2017

Sammanfattning: I det här avsnittet gästas podden av Johannes Anderberg, Microsoft och Andreas Broström, Paydrive, som guidar oss från dåtid till nutid och framtid för branschens digitalisering. Vi pratar bland annat om övergången från produkter till tjänster, viktiga aspekter i arbetet med digitalisering och att det i slutändan faktiskt är människorna som är den viktigaste delen i en organisation.

Avsnitt #3: Vad händer med stulna bilar och är vi redo för självkörande fordon?

Publicerat 27/10 2017

Sammanfattning: Vad händer egentligen med alla personbilar som stjäls i Sverige, och hur redo är vi för ett samhälle med självkörande fordon? I det här avsnittet av SFF-podden pratar vi om stölder av bildelar och bilar, både sådana som ska demonteras och säljas vidare och sådana som används för att begå brott. Vi spanar också på självkörande fordon och vilka möjligheter och utmaningar som finns. Gäster i avsnittet är Patricia Garpedal, Chef motor på Länsförsäkringar Sak, och Per Kassmyr, Senior Advisor inom motorförsäkring.

Avsnitt #2: Arbetsförmåga, sjukskrivning och rehabilitering

Publicerat 3/10 2017

Sammanfattning: Vi startar hösten 2017 med ett fullmatat avsnitt om sjukskrivningar och rehabilitering. Vi pratar bland annat om olika faktorer som påverkar en människas arbetsförmåga, vad som påverkar sjuktalen i olika länder och hur man kommer tillbaka i arbete efter en sjukskrivning. Gäst i avsnittet är Henrik Ask, vice VD och skadechef på Löf och även moderator på SFF:s Personskadeseminarium 2017.

Avsnitt #1: Hem-, villa- och fritidshusförsäkring

Publicerat 29/5 2017

Sammanfattning: I poddens allra första avsnitt gör vi nedslag i hem-, villa- och fritidshusförsäkring. Vi pratar bland annat vattenskador, inbrott och dolda fel-försäkringar, och framtidsspanar kring reseförsäkringar och klimatförändringar. Gäst är Håkan Franzén, produktexpert på Trygg-Hansa och moderator på SFF:s seminarium om hem-, villa- och fritidshusförsäkring.

Frågor, synpunkter eller kommentarer? Kontakta oss!

Producent/programledare:

Johanna Nordström