Solvens II - nulägesanalys

Solvens II införs vid årsskiftet och under seminariet kommer vi ta reda på vad som egentligen har hänt efter införandet? På seminariet får du tillfälle att uppdatera dig hur de olika bolagen faktiskt gjort. Vad kan vi lära av andra? Kom till ett spännande seminarium om Solvens II efter införandet där du lär dig hur du använder regelverket i ditt dagliga arbete. Lyssna även till hur andra nordiska länder har gjort i implementeringen av Solvens II. Vad finns det för likheter och olikheter länder emellan och hur ser egentligen relationen mellan EIOPA och Finansinspektionen ut?

Målgrupp
Seminariet vänder sig till dig som arbetar i en verksamhet som berörs av Solvens II regelverket och vill förstå hur det nya regelverket påverkar din organisation. Seminariet riktar sig till exempelvis jurister, ekonomer, risk- och regelefterlevnadsfunktionen, produkt- och affärsutvecklare, aktuarier, chefer, förmedlare m.fl.

09.00 – 09.10
Inledning av moderator
Henrik Sandberg, CFO, Länsförsäkringar Stockholm

Praktisk tillämpning av Solvens II-regelverket
Informationen kring Solvens II är omfattande och det är svårt att veta hur man i sitt dagliga arbete ska kunna implementera Solvens II. Vart hittar man informationen och finns det någon metod som gör det lättare att hitta det man söker?
Patric Thomsson, Thomssons' Regulatory Advisory och Per Johan Eckerberg, advokat, Advokatfirman Vinge

09.55 – 10.25
Skillnader i implementering av Solvens II regelverket på den svenska försäkringsmarknaden
Baserat på erfarenhet från arbete med Solvens II anpassning på ett flertal svenska försäkringsföretag ges en utblick över den svenska försäkringsmarknaden och skillnader i tolkning/implementering av Solvens II-regelverket. Skillnader i hur bolag valt att organisera sig och sina centrala funktioner. Skillnader i vem som ansvarar för och genomför ORSA- processen. Olika typer av rapporteringslösningar. Skillnader i arbetet med riskstyrning och kapitalhantering. Skillnader i implementering av standardformeln mm.
Viktor Lindroth och Karin Hjalmers, rådgivare Governance, Risk and Compliance, PwC

10.25 – 10.45
Hur påverkas externrevisionen av Solvens II?
Hur kommer införandet av Solvens II påverka externrevisionen? Vad kommer externrevisorn fokusera på under Solvens II och hur påverkar deras granskningsarbete försäkringsföretagen? Hur kommer ORSA-rapporten, den publika rapporten om verksamhet och solvens, den kvalitativa tillsynsrapporten och de kvantitativa rapporterna att användas? Finns det skillnader i krav på externrevisionen i de olika nordiska länderna?
Morgan Sandström, externrevisor med fokus på försäkringsbolag, PwC

10.45 – 11.05 Paus

11.05 – 11.50
Ett år kvar till publik Solvens II-rapport - allmänna intryck från implementeringsarbete med publika upplysningar​
Från 2017 ska försäkringsbolagen lämna en publik Solvens II-rapport, Solvens- och verksamhetsrapport (SFCR; Solvency and Financial Condition Report). Rapporten kommer innehålla kvantitativa och kvalitativa uppgifter liksom analyser av verksamheten och kompletteras med publika rapporteringsblanketter (QRTs). Rapporten förväntas av många få en status som liknar årsredovisningen. Ett exempel ges från ett försäkringsbolag som delger intryck från sitt implementeringsarbete med publika upplysningar. Vad ska man tänka på när rapporten utformas? Får det en effekt på rapporteringsprocesserna? Hur involveras styrelsen?
Anette Ihse, Head of Risk Reporting, If och Edward Akhras, SII Regulatory Advisor, If

11.50 – 12.15
Styrelsens roll i det nya regelverket – mina erfarenheter
En presentation där vi får höra om erfarenheter kring styrelsens nya roll. Vad är det som skiljer och hur har arbetssättet ändrats?
Sten Dunér, VD, Länsförsäkringar AB

12.15 – 13.15 Lunch

13.15 – 14.10
Tillsyn – hur går det egentligen till? *
Vilken relation har EIOPA och Finansinspektionen? Vilken roll har respektive instans och hur ter den sig i praktiken? Hur ser tillsynsagendan rörande Solvens II-implementeringen ut under 2016 och 2017?
Frédéric Heinrich, Seconded National Expert - Supervisory Oversight Unit, EIOPA och Bertil Sjöö, avdelningschef Försäkringstillsyn, Finansinspektionen

14.10 – 14.30 Paus

14.30 – 15.00
Kontributionsprincipen – hur påverkas den av regelverksförändringar?
Finansinspektionen har på senare tid intresserat sig för hur försäkringsföretagen fördelar överskott i traditionell livförsäkring till sina kunder. Vilka krav ställer regelverket och tillsynsmyndigheten och hur förhåller sig branschen till kraven?
Diskussion mellan Per Johan Eckerberg, advokat, Advokatfirman Vinge, Daniel E Eriksson, produktchef, Folksam och Håkan Ljung, Chief Risk Officer, Skandia Group.

15.00 – 15.50
Paneldiskussion *
Medverkande från olika nordiska länder diskuterar hur implementeringen av Solvens II ser ut i det egna landet, vilka för- och nackdelar finns det med respektive implementeringssätt. Vilka skillnader respektive likheter finns det? Skiljer det sig i hur stora respektive små bolag har implementerat Solvens II?
Frédéric Heinrich, Seconded National Expert - Supervisory Oversight Unit, EIOPA
Ellen Bramness Arvidsson, Fagdirektör, Finans Norge
Henrik Munck, Senior Advisor, Forsikring & Pension (DK)
Karin Friberg, Chief Risk Officer, If

15.50 – 16.00
Avslutning av moderator
Henrik Sandberg, CFO, Länsförsäkringar Stockholm

* Föredraget hålls på engelska.