ID-stöld

- hur ser utvecklingen ut och hur påverkas försäkringsbranschen?

Det är nästan en miljon som drabbats hittills, enligt en undersökning gjord av SIFO – och siffran bara stiger. 2015 ökade antalet med 16% jämfört med föregående år.

Vi talar om ID-stölder, -bedrägerier eller –kapningar, när en person använder sig av någon annans personuppgifter för att till exempel köpa saker på kredit eller teckna abonnemang, som idag är Sveriges vanligaste bedrägeri, enligt Stockholmspolisens bedrägerirotel. Ungdomar och unga vuxna är fortfarande den mest utsatta gruppen, där nästan två av fem uppger att de drabbats eller känner någon som gjort det. Trots detta kan det drabba alla i och med den digitaliseringstrend vi ser i samhället.

ID-stölderna förväntas fortsätta att öka under 2016. Hur påverkar det försäkringsbranschen och hur ska branschen bemöta behovet av skydd? Kom till medlemsmötet som är gratis för dig som är personlig medlem och red ut dina funderingar kring ID-stölder.

Målgrupp

Medlemsmötet vänder sig till dig som är utredare, skadehandläggare, skadechef, kundtjänstmedarbetare eller är intresserad av att höra det senaste inom ID-stöld.

17.35 – 17.40

Inledning moderator

Peter Ek, Gruppchef Produktutveckling Sakförsäkring, Folksam

17.40 – 18.00

Hur UC kan upptäcka en ID-stöld i ett tidigt skede

Hur arbetar UC med ID-stölder? Hur upptäcks dem och finns det någon trend gällande ID-bedrägerier?
Siri Bengtsson, Affärsområdeschef Privat, UC

18.00 – 18.20

ID-stöld – ökar antal anmälningar?

Har antal anmälningar gällande ID-stölder och ID-bedrägerier ökat? Hur ser uppklarningsstatistiken ut och vart sker de flest brotten, utomlands eller i Sverige?
Jan Olsson, Förundersökningsledare, Polisens Nationella Bedrägericenter, Polismyndigheten i Stockholms län

18.20 – 18.30

Frågeställningar till Konsumenternas Försäkringsbyrå gällande ID-stöld

Vilka är de vanligaste frågeställningar som kommer in till Konsumenternas Försäkringsbyrå gällande ID-stöldsförsäkring? Ser de någon trend av ökande ärende gällande ID-stölder?
Peter Stark, jurist, Konsumenternas försäkringsbyrå

18.30 – 18.45

Hur har tillvägagångssätten för ID-stöld förändrats under de senaste åren?

Lyssna på ett spännande föredrag där vi får höra det senaste inom ID-stöldsskydd samt verkliga fall. Vi får även veta vilken hjälp man får som drabbad genom sitt försäkringsskydd.
Per Landquist, VD, Affinion International, Niclas Sköld, Account Director, Affinion International

Avslutning av moderator

Peter Ek, Gruppchef Produktutveckling Sakförsäkring, Folksam