Cyberrisker nu och i framtiden

I en era av digitalisering utsätts företag och privatpersoner, världen över av dagliga cyberattacker.  Det är inte bara de stora företagen som drabbas av dataintrång, utan även små företag drabbas.

I Sverige sker c:a 10 000 attacker per månad.  Det rör sig ofta om utländska stater som besitter en stark cyberförmåga och kan lägga stora resurser på sina försök till digitala intrång. Under fjolåret rapporterades det in c:a 200 fall av mycket allvarliga IT-incidenter mot svenska myndigheter, så som polis, försvar, domstolar och sjukhus. Hackarna försöker komma över värdefull information om forskning, politiska beslut och affärshemligheter. Är vi medvetna om riskerna, eller förlitar vi oss hela tiden på att vi håller intrången ifrån oss?

Kursen omfattar såväl praktiska förevisningar, så som hackerattacker, till fördjupad undervisning kring dagens cyberhot.

• Hur man upptäcker och stoppar en riktad attack.
  • Hur går en hackerattack till?
  • Informationsstöld och bedrägerier
  • AI & Machine learning (ML) – hot och nytta
  • Globala hot och hur säkerhetsaktörer och rättssamhälle samverkar för att motverka dem – inklusive  samverkan mellan konkurrenter
  • Hot eller cyberattacker mot samhällsviktiga funktioner
  • IOT, till för att underlätta vardagen eller en säkerhetsrisk

Kursen Cyberrisker nu och i framtiden är speciellt framtagen för Svenska Försäkringsföreningen av Anders Nilsson, Chief Technology Officer, ESET / Eurosecure.

Kurslärare

Anders Nilsson, Chief Technology Officer, ESET / Eurosecure
ESET är ett säkerhetsföretag som började sin bana för över trettio år sedan som en av föregångarna inom virusskydd genom att skapa prisbelönt programvara för detektering av hot. Nu är ESETs mål att se till att alla ska kunna dra nytta av de hisnande möjligheterna som tekniken erbjuder. Idag låter ESETs säkerhetslösningar företag och konsumenter i fler än 200 länder och territorier att få ut så mycket som möjligt av vår digitala värld.

Anders Manell
Projektledare