Lunchseminarium om pensionsplanering

Hur kan du bäst kan ge den försäkrade råd kring sin pension?

Svenska Försäkringsföreningen bjuder in till en föreläsning där du får lära dig mer kring pension och olika beräkningar beroende på pensionsålder. Vi kommer att diskutera vad som lett fram till dagens avtal och ändring av pensionsålder och vilken effekt det får på pensionskapitalet. Vad ska du tänka på när du ger råd till den försäkrade kring olika försäkringar och vilka verktyg finns det för att planera sin pension?

Välkommen till en oberoende mötesplats för att skapa nätverk inom försäkringsbranschen!

Tider: Registrering från kl. 11.00. Föreläsning kl. 11.30-13.00 vid en gemensam lunch

Innehåll

Föreläsningen går dels igenom allmän pension och grunden till dagens pensionssystem. Vi kommer även att diskutera tjänstepensionsavtalen och effekten av höjd LAS - Lagen om anställningsskydd. Vad krävs för att den försäkrade ska få full tjänstepension? Hur påverkas pensionen vid uttag före eller efter ordinarie pensionsålder och vilka alternativ finns det att börja ta ut sin pension?

Vi äter en gemensam lunchbuffé under tiden som föreläsningen pågår 11.30-13.00.

För vem?

Föreläsningen vänder sig till alla som arbetar i försäkringsbranschen och som är intresserade av att lära sig mer om grunderna kring allmän pension, tjänstepension och effekten av de olika uttagsåldrarna och möjligheter till pensionsplanering. Oavsett om du vill bli bekvämare med att ge rådgivning till din kund eller vill få ökad kunskap kring detta ämne, så passar denna lunchföreläsning dig. Du behöver inga särskilda förkunskaper för att delta.

Föreläsare

Håkan Svärdman

Samhällspolitisk chef, Forena

Håkan har mångårig erfarenhet av det svenska pensionssystemet. Han har en förmåga att på ett enkelt sätt förklara hur försäkringar fungerar och kommer senast från Folksam där Håkan haft rollen som välfärdsanalytiker. ”Jag har ett stort intresse för hur kombinationen av lagstadgade, kollektivavtalade och individuella försäkringar skapar trygghet,” säger Håkan.

Annika Lindqvist

Projektledare, Svenska Försäkringsföreningen