Sjuk- och olycksfallsförsäkringsseminariet 2023

Mötesplatsen för dig som arbetar med sjuk- och olycksfallsförsäkringar - ta del av den senaste utvecklingen inom området

 

Sjuk- och olycksfallsförsäkringsseminariet är mötesplatsen för dig som som arbetar med sjuk- och olycksfallsförsäkringar eller på annat sätt har ett arbete där du kommer i kontakt med denna försäkringsprodukt. Seminariet erbjuder en plattform för kompetensutveckling, kunskapsuppdatering och nätverkande.

 

 

Program

 

09.00–09.10 | Seminariet öppnas

 

09.10 – 11.50 | Från arbetsoförmåga till arbetsförmåga

Hur bedömer Försäkringskassan arbetsoförmåga? Vad är villkoren vid sjukpenning, aktivitetsersättning samt sjukersättning. Hur arbetar Försäkringskassan med samordning för individer som uppbär ovan ersättningar samt vid övergångar mellan de olika ersättningsformerna. Överblick och analys kring statistik kopplat till ovan ersättningar. Ta del av en hel förmiddag med information från Försäkringskassan.

Camilla Stege, Samverkansansvarig, Försäkringskassan
Josefine Hagmyr, Samverkansansvarig, Försäkringskassan

 

11.50 – 12.00 | Sammanfattning av förmiddagen

 

12.00 – 13.00 | Lunch


 

13.00 – 14.00 | Social hållbarhet – hur uppnår vi som försäkringbolag det?

Du har säkert hört talas om social hållbarhet. I arbetet med social hållbarhet har företagen en nyckelroll. Både i att motverka socialt utanförskap i samhället men också för att skapa förutsättningar för god hälsa på den enskilda arbetsplatsen. Företag och organisationer som tar sociala faktorer på allvar bidrar till en hållbar framtid för alla.

Jenny Wiener, hälsoekonom, Skandia

 

14.00 – 14.30 | Paus och nätverkande

 

14.30 – 15.45 | Hur hjälper vi kunderna att förstå våra villkor och beslut?

Tydliga villkor och beslut kan förenkla skaderegleringsprocessen, underlätta dialogen med era kunder, minska antalet frågor till kundtjänst - men vad är det som gör texter lättare eller svårare att läsa? Varför tar inte vissa kunder till sig budskap och information? Vilka är de vanliga fallgroparna vi gör när vi skriver till kunder – och hur går vi vidare? Lyssna på när Språkkonsulterna berättar hur ni kan skapa mervärde för era försäkringskunder och ert företag med tydligare villkor, beslut och andra försäkringstexter!

Karin Dellby, Språkkonsult och vd, Språkkonsulterna

 

15.45 – 16.00 | Seminariet avslutas

 

 

Praktisk information

Du kan välja att delta digitalt eller på plats i Stockholm under seminariet. Detta väljer du i anmälan. Lokal för deltagande på plats:

Westmanska Palatset
Holländargatan 17
Stockholm

 

 

Moderatorer

 


Zara Lindberg

Produktansvarig Personförsäkring, Dina Försäkringar

Zara har arbetat med personförsäkring i 25 år, framför allt med produktutveckling men även försäkringsmedicinsk riskbedömning, digitalisering och utbildning. Zara har varit många år på Trygg-Hansa och innan det Holmia. Idag är hon produktansvarig på Dina Försäkringar. Vikten av att göra personförsäkring relevant och lätt att förstå är det som engagerar henne allra mest.

 

Maria Hultman

Produktspecialist sjuk- och olycksfallsförsäkring, Trygg-Hansa

Maria har lång erfarenhet från försäkringsbranschen och har bl a arbetat med försäljning, skadereglering, underwriting, utbildning och produktutveckling. Maria brinner för att förvalta och vidareutveckla sjuk- och olycksfallsprodukter med kunden i fokus. Förutom många år på Trygg-Hansa har Maria erfarenhet från Holmia och Gjensidige. Hon är också engagerad i Trygg-Hansas forskningsstiftelse.

 

 


 

Har du frågor? Kontakta mig.

 

 

Stefan Pärsson

VD, Svenska Försäkringsföreningen

stefan.parsson@forsakringsforeningen.se  
08-522 789 91