Återförsäkring – behövs det?

”Det kommer ju ändå aldrig att hända!”

När de ofattbart stora eller oväntade skadorna inträffar, vad händer då? Pandemi, vulkanutbrott, stormar eller översvämningar, vem står för notan?

Kursen vänder sig till dig som vill få en förståelse och ökad kunskap för varför återförsäkring behövs. Den går också igenom mekanismen bakom återförsäkring, hur det är sammanlänkat med direktförsäkring och återförsäkringens mekanismer och terminologi. Du får en förståelse för olika typer av återförsäkring, kvantifiering av återförsäkringsbehov samt hur återförsäkringsmarknaden fungerar.

För vem?

Kursen vänder sig till dig som är anställd på försäkringsföretag eller motsvarande och vill bygga på dina kunskaper om återförsäkring i allmänhet. Du kanske jobbar med återförsäkringsfrågor på ett direktförsäkringsbolag, skadechef, skadereglerare, riskbedömare, underwriter eller annan yrkesroll med behov av fördjupad kunskap om återförsäkring. Kursen passar även befattningshavare som vill bygga på sin förståelse och kunskap kring återförsäkring.

Förkunskaper

Inga särskilda förkunskaper krävs, men för att du ska få bästa behållning av kursen tror vi att du redan jobbar på försäkringsbolag eller liknande och har en övergripande förståelse av försäkring och begreppet risk.

Innehåll

Under kursen kommer vi bland annat gå igenom:

• Vad är återförsäkring - funktion och terminologi, fördjupning av olika typer av återförsäkringsprogram
  • Återförsäkringsmarknaden - aktörer och mekanismer, återförsäkrarens roll, upphandling
  • Kvantifiering av återförsäkringsbehov och prissättning
  • Regelverk och återförsäkring
  • Hur påverkas återförsäkring av förändring av riskmiljön, tex terror, politisk oro och klimatförändringar

Föreläsningarna kommer att varvas med övningar, praktiska frågeställningar och exempel.

Praktisk information

Du kan välja att delta digitalt eller på plats i Stockholm under kursen. Detta väljer du i anmälan. Lokal för deltagande på plats är:

Svenska Försäkringsföreningen
Karlavägen 108, plan 6
104 51 Stockholm

Kursledare

Annika Råvik

Aktuarie

Annika är en erfaren aktuarie som jobbat med återförsäkring utifrån många olika perspektiv. Annika har både jobbat med återförsäkringsfrågor på återförsäkringsbolag, direktförsäkringsbolag och mäklare.

Anna-Karin Toresson Weigel

Försäkringsmäklare

Anna-Karin har lång erfarenhet av att driva och leda mäklarorganisationer och har konstruerat och placerat återförsäkringsprogram åt nordiska försäkringsbolag i över 20 år.