Resestipendium Bryssel 2024

Tillbaka till utbildningar
Bryssel stipendieresa

Följ med på studieresa till Bryssel – en unik möjlighet genom Svenska Försäkringsföreningen!

Svenska Försäkringsföreningen genomför under senhösten en av våra populära, stipendiefinansierade studieresor som denna gång går till Bryssel. Med lång historia som starkt europeiskt centrum har Bryssel mycket att erbjuda den som är intresserad av hur det globala finansiella systemet hänger ihop med regler och beslutsfattande från Bryssel och hur detta påverkar den svenska försäkringsmarknaden.

Under tre dagar får du som deltagare en unik inblick i det invecklade systemet av försäkringar, regelverk och finansmarknad som binder samman världens ekonomier. Du tar del av arbetssätt och aktuella frågor för den europeiska försäkringsbranschen genom en mängd studiebesök på försäkringsbolag och myndigheter. Vi kommer även att besöka andra institutioner samt ta del av Bryssels kultur.

Efter studieresan

Efter Svenska Försäkringsföreningens studieresa till Bryssel har du en ökad kunskap om beslutsvägar på internationell nivå, kännedom om de viktigaste aktörerna för försäkringsbranschen. Du kommer även hem med nya nätverk och kontakter!

Tillsammans med den andra stipendiaterna och Nordisk Försäkringstidskrifts Sverige-redaktör, Carl-Henrik Knutsson, kommer du också att skriva en kortare artikel om studieresan som publiceras på Nordisk Försäkringstidskrifts webbplats nft.nu.

Stipendiet innefattar

• Flygresa t o r Stockholm Arlanda – Bryssel
  • Två nätter på 4-stjärnigt hotell
  • Studiebesök
  • Middagar

Vem kan ansöka?

Vi tror att du som söker har några års arbetslivserfarenhet och ett genuint engagemang i försäkringsbranschens utmaningar. Vi tror också att du är intresserad av att bygga nätverk och knyta nya kontakter. Svenska Försäkringsföreningen strävar efter dynamik, erfarenhetsutbyte och mångfald i gruppen och stor vikt läggs vid resans relevans för den sökande. Det är därför extra viktigt att du tydligt motiverar varför resan skulle vara värdefull för just dig.

Så här ansöker du:

Mejla din stipendieansökan senast den 6 oktober till vår VD, Stefan Pärsson på stefan.parsson@forsakringsforeningen.se.

I ansökan anger du:

• Namn, titel och arbetsgivare
  • En kort motivering varför resan skulle vara värdefull för dig.
  • Bifoga en länk till din Linkedin-profil eller bifoga ditt CV.

Vi ser fram emot din ansökan!

Datum: