Nätverk Klagomålsansvarig i försäkringsbranschen
Tillbaka till utbildningar
Bli en del av ett unikt nätverk – och ligg steget före!
För att möta efterfrågan på såväl utbildning som nätverkande erbjuder Svenska Försäkringsföreningen ett unikt nätverk för dig som arbetar som klagomålsansvarig eller kundombud i försäkringsbranschen.
Nätverket har inriktningen mot de utmaningar och de olika kraven som ställs. På nätverksträffarna ges du som deltagare möjligheten att både fördjupa och bredda dina kunskaper genom utbildning och diskussioner av dagsaktuella frågor. Du har också stor möjlighet att påverka vad som tas upp på träffarna.
Du får också betydande utrymme till att själv medverka till kompetensutveckling genom den generösa tid som finns för frågor och diskussioner. Sist, men inte minst väsentligt, får du möjligheten att bygga ett nätverk med kollegor i försäkringsbranschen, som har utmaningar liknande dina.
Utformning
Nätverksträffarna hålls i Svenska Försäkringsföreningens lokaler men du har möjlighet att närvara digitalt vilket kommuniceras inför varje träff med projektledaren. Det är fyra träffar och vi välkomnar löpande nya deltagare i mån av plats.
Vem passar nätverket för?
Nätverket vänder sig till dig som arbetar som kundombudsman eller klagomålsansvarig på ett försäkringsbolag, tjänstepensionsföretag eller försäkringsförmedlare.
Mål
Målet med våra nätverk är att skapa en dynamisk mötesplats för erfarenhetsutbyte, kompetensutveckling och diskussioner. Du som deltagare får möjligheten att även skapa nya kontaktytor till nytta i din roll, i dag och i framtiden.
Innehåll
Stor vikt kommer att läggas vid deltagarnas egna önskemål om innehåll. Därför kan nedan diskussionsämnen ses som exempel.
- Klagomålshantering som verktyg för kvalitetsförbättringar
- Effektiv utredning av kundklagomål – tips och fallgropar inom den praktiska processen
- FI:s roll och tillsyn
- Kundklagomål inom försäkringsdistribution – intern hantering och klagomål hos anknutna förmedlare
- Återkopplingen till kund – hur minskar vi risken för fortsatt missnöje vid negativa besked?
- Klagomål kopplade till tveksamma försäkringsfall – samverkan med utredningsverksamheten
- Gränsdragningen mellan klagomål och allmänt missnöje
Vad du får som deltagare
- Vidareutveckling av professionellt nätverk
- Erfarenhetsutbyte med andra
- Möjlighet att diskutera aktuella frågeställningar
- Nya kontaktytor i branschen
- Professionell vidareutbildning
- Möjlighet att påverka innehållet för maximal nytta
- Kompetensutveckling
Föreläsare
Nätverksledare

Advokat och partner, Kompass Advokat
Kawin arbetar på Kompass Advokat och har arbetat med affärsjuridik sedan 2008, främst inom försäkring och den finansiella sektorn i stort med försäkringsjuridik och hantering av regelverk. Han arbetar även med tvister, kommersiella avtal, IT/tech, informationssäkerhet, dataskydd, hållbarhetsfrågor och bolagsrätt. Kawin har lång erfarenhet av försäkringsområdet och har arbetat som jurist både hos försäkringsbolag och Finansinspektionen. Han håller utbildningar främst inom försäkringsrätt, DORA-förordningen, hållbarhet inom finansbranschen och dataskydd, t.ex. hos Svenska Försäkringsföreningen.

Advokat och partner, Kompass Advokat
Karolin arbetar främst med att biträda företag med tvistlösning och försäkringsrättsliga frågor. Karolin är specialiserad på kommersiella tvister och har agerat som ombud i ett stort antal processer. Karolin har omfattande erfarenhet av bl.a. domstols- och förvaltningsprocesser. Karolin har mer än 10 års erfarenhet av försäkringsrättsliga tvister från advokatbyrå. Hon har biträtt försäkringsbolag i tvister avseende bl.a. ansvarsskador, egendomsskador, avbrottsskador, transportskador, entreprenadskador samt kriminalitetsskador. Hon har även omfattande erfarenhet av regresstvister. Karolin har också biträtt finansiella bolag i förvaltningsdomstol i överklagandeprocesser avseende beslut fattade av Finansinspektionen.
Nätverksträffarna inleds med kaffe och fika från kl. 09.30 och pågår kl. 10.00-15.00.
Gäller alla tillfällen.
Har du frågor? Kontakta oss.
