Stipendier

En viktig del av Svenska Försäkringsföreningens verksamhet är att stödja föreningens medlemmar, anställda, studenter och forskare vid universitet och högskolor så att de kan genomföra studier och forskning inom försäkringsområdet. Svenska Försäkringsföreningen arrangerar även studieresor varje år genom sina resestipendier.

Stiftelser

Föreningen har dessa möjligheter tack vare ett antal stiftelser som står under föreningens förvaltning och som har till ändamål att stödja föreningens verksamhet samt studier och forskning inom försäkringsområdet. Stiftelserna har tillkommit genom donationer från privatpersoner och företag.

Resestipendier

Att söka stipendium

Stipendierapport

Hans Dahlbergs stiftelse för miljö och hälsa 2018

Hans Dahlbergs stiftelse för miljö och hälsa bildades 2000 och har till huvudsakligt ändamål att främja vetenskaplig forskning och studier inom miljö och hälsa, varvid möjligheterna till försäkringsskydd mot miljö- och hälsorisker har särskilt intresse.

Sista dag för ansökan: 2018-08-17
Willis Corroons stiftelse till Lennart Elmlunds minne 2018

Stipendium delas ut för studier inom internationell försäkring. Stipendiet kan sökas av yngre anställda i försäkringsbranschen (sakförsäkring) eller av studerande på högskolenivå med speciellt intresse för internationella aspekter på försäkring.

Sista dag för ansökan: 2018-08-15
Nordisk stipendieresa till Oslo 2018
Missa in möjligheten att följa med SFF till Oslo – tema sjukvårdsförsäkringar

Resestipendium: Oslo 11 – 13 september 2018

I september anordnar SFF ännu en av våra populära, stipendiefinansierade studieresor, som går till Oslo i september

Temat är sjukvårdsförsäkringar:

Sista dag för ansökan: 2018-06-12
Resestipendium Frankfurt 2018
Följ med SFF på en studieresa till ett av världens största finansiella centrum – Frankfurt
- En unik möjlighet genom Svenska Försäkringsföreningen

I oktober anordnar SFF ännu en av våra populära, stipendiefinansierade studieresor som i höst går till vackra Frankfurt. Med lång historia som starkt finansiellt centrum i Europa har Frankfurt mycket att erbjuda den som är intresserad av hur försäkringssystemet ser ut i Europa och hur detta påverkar den svenska...

Sista dag för ansökan: 2018-05-01
Resestipendium Zürich 2018
Följ med SFF på en studieresa till ett av världens största finansiella centrum!

I maj anordnar SFF ännu en av våra populära, stipendiefinansierade studieresor som i vår går till vackra Zürich. Med lång historia som starkt finansiellt centrum i Europa har Zürich mycket att erbjuda den som är intresserad av hur försäkringssystemet ser ut i Europa och hur detta påverkar den svenska försäkringsmarknaden.

Sista dag för ansökan: 2018-02-25