AI i praktiken

AI ritar om spelplanen– se till att starta din egen AI-resa

Om det är någon trend som verkligen sticker ut för tillfället och har en enorm påverkan på de flesta branscher, så är det AI. Vi bevittnar sannolikt det mest dramatiska teknikskiftet sedan internets genomslag. Som en följd av detta kommer vi alla – oavsett roll i arbetslivet – att behöva lära oss grunderna i artificiell intelligens. Vi måste lära oss att se möjligheterna med tekniken och förstå dess konsekvenser. Målet med denna kurs är att på ett lättbegripligt sätt ge kunskaper och inblick i detta viktiga men också komplexa område. Och förstås, de som tidigt startar sin AI-resa kan få ett försprång jämte andra.

För vem passar kursen?

Kursen vänder sig brett till dig som vill lära dig mer om artificiell intelligens och dess möjligheter. Kursen kräver inga förkunskaper utan målet är att ge en pedagogisk introduktion i ämnet liksom att skapa en trygghet i AI-diskussioner med kollegor, konsulter och andra.

Utformning

Under kursen blandar vi teori med konkreta övningar för att ge en djupare förståelse och en förstahandskontakt med AI. Då fältet rymmer frågeställningar inom många olika områden (till exempel teknik, etik, och säkerhet) lämnar vi stort utrymme för frågor, reflektion och diskussion.

Innehåll

• Vad innebär AI?
  • Genomgång av centrala begrepp och definitioner
  • Hur fungerar AI – egentligen?
  • Vilka möjligheter innebär AI?
  •  Inspirerande exempel som visar på nyttan med AI
  • Nya affärsmöjligheter, fokusområden och förhållningssätt till tekniken

• Hur kan ni utnyttja AI i er verksamhet?
  •  Olika tillvägagångssätt för att införa AI
  • Vilka frågor behöver ni ställa för att skapa en AI-strategi?
  • Tidigare erfarenheter från andra aktörer

• Vilka utmaningar och hot medför AI?
  •  Vi synar vanliga missförstånd kring AI och skingrar myter som ofta dyker upp i media
  • Hur ser framtiden för AI ut?
  • AGI och superintelligens

Praktisk information

Du kan välja att delta digitalt eller på plats i Stockholm under kursen. Detta väljer du i anmälan. Lokal för deltagande på plats är:

Svenska Försäkringsföreningen
Karlavägen 108
104 51 Stockholm

Kursledare och förläsare

Peter Siljerud

Trendspanare och framtidsforskare, Futurewise

Peter Siljerud har i snart 20 år arbetat som trendspanare och framtidsforskare. Han är en erfaren och internationellt uppskattad föredragshållare som har inspirerat mer än 50 000 personer under åren.

Vill du veta mer? Kontakta mig.

Stefan Pärsson

VD, Svenska Försäkringsföreningen