Försäkringsbranschen hanterar i sin verksamhet en stor mängd känsliga personuppgifter samt informerar och marknadsför sina produkter gentemot kunder. Under kursen går vi igenom de regelverk som styr marknadsföring/informationsgivning och hantering av personuppgifter.
Under våren 2018 kommer personuppgiftslagen (PuL) att ersättas av EU:s nya gemensamma dataskyddsförordning. Det innebär många nyheter, och i ett särskilt avsnitt kommer vi att jämföra PuL med den nya förordningen. Vi går igenom alla nyheter och de konkreta åtgärder som försäkringsbolag kommer att behöva vidta som förberedelser inför att den nya förordningen träder ikraft.
Kursen är tänkt att utgå från en mängd praktiska exempel i syfte att konkretisera regelverket och skapa förståelse för hur man praktisk behöver agera vid marknadsföring, informationsgivning och hantering av personuppgifter i försäkringsbranschen. Under kursen kommer det finnas mycket utrymme för diskussioner och frågor.
Kursen riktar sig till personal inom försäkringsbranschen som arbetar med/som:
Kursen kräver inga särskilda förkunskaper för målgruppen.
Anna Lööv, advokat, Kompass Advokat Anna är advokat inom affärsjuridik och är specialiserad på bl.a. försäkringsrätt, marknadsföringsrätt och personuppgiftslagstiftning. Hon har haft många uppdrag inom försäkringsbranschen där hon t.ex. gett råd till bolagsjurister, personuppgiftsombud och marknadsföringspersonal. Hon har omfattande praktisk erfarenhet från branscher som präglas av många kundrelationer. |
Thomas Andersson, Personuppgiftsombud / DPO, Folksam |
Kerstin Osterman, Bolagsjurist, Folksam, med bland annat inriktning på IT- juridik och personuppgiftslagstiftning. Kerstin medverkade som expert i den parlamentariska kommitté som fick i uppdrag att ta fram förslag till ny lag om skydd för personuppgifter (Datalagskommittén) samt deltog även senare som expert i Personuppgiftslagsutredningen, vars uppdrag var att se över personuppgiftslagen. |
Tina Odgaard, strategisk projektledare marknadskommunikation Skandia. Tina är marknadsekonom och jobbar med varumärkesstrategi, kommunikation och medieköp på Skandia. Tina har en lång erfarenhet av marknadskommunikation och reklam i finansbranschen |