I oktober är det dags för ännu en omgång av Motorförsäkringsseminariet. Seminariet riktar sig till dig som arbetar med motorfordonsförsäkring som skadereglerare, tekniker, utredare, produktutvecklare eller på annat vis har ett intresse för dessa frågor. Medverkar gör erfarna specialister och praktiker inom området som ger dig viktiga uppdateringar i aktuella frågeställningar som rör motorfordonsförsäkring. Välkommen till ett seminarium med nätverkande och kompetensutveckling!
I Sverige räknar man med att det finns c:a 5 miljoner bilar, och de flesta går fortfarande på bensin eller diesel. Men vad händer om dessa miljontals bilar i stället skulle behöva laddas med el i stället för att tankas på bensinstation? Kommer elen att räcka i framtiden? Vilka möjligheter och vilka svårigheter finns för att kunna tillmötesgå behovet av kommande framtid med laddning av elbilar? Kommer framtida el att bli dyrare att producera?
Linda Kaneryd, Analytiker förnybar el, Energimyndigheten
Trots att stöldskydden har förbättrats, kan vissa moderna bilar, ha en stöldtid på ungefär 10 sekunder. Vad gör man inom motorbranschen för att öka stöldskyddet än mer? Ta del av Larmtjänst senaste kunskaper inom området
Niclas Antonsson, Utredningsinspektör, Larmtjänst
Kunden säger att fordonet vid krocktillfälle, endast höll en hastighet av 50 km/h. Men enligt en översyn av tillkomna skador, torde fordonet ha kört betydligt snabbare.
Med modern teknik kan man numera simulera krockar, lägga till parametrar så som hastighet och väderförhållanden och simulera olyckor. Här får vi en förevisning av denna teknik, där vi tar hjälp av simulering av krockar och får en bild av uppkomna skador, utifrån olika parametrar.
Jan Bertnsson, Utredare/Fordonstekniker, Evidenz
Hur ser tidsplanen ut och vilka erfarenheter finns från gröna-kortsamarbetet?
Cecilia Fabiansson Huss, Chefsjurist, Trafikförsäkringsföreningen
Tomas Hansson, Försäkringsjurist, Länsförsäkringar AB och Lasse Ljung, Försäkringsjurist, Van Ameyde
Termiska Rusningen är en kemisk process som inte går att häva, med en våldsam brand som följd. Det är vad ett modernt Lithium Ion batteri kan råka ut för vid hårda stötar eller yttre värmepåverkan. Vilka risker finns det med dagens el- och gasdrivna fordon?
Tommy Carnebo, Risk Management Specialist, Dafo Vehicle Fire Protection AB
Du kan välja att delta digitalt eller på plats i Stockholm under seminariet. Detta väljer du i anmälan.
För dig som deltar fysiskt, kommer seminariet att genomföras på:
Finlandshuset Konferens
Snickarbacken 4
Stockholm
Seminariet leds av Liza Almqvist, förändringsledare Skador på Gjensidige Försäkring
Projektledare
anders.manell@forsakringsforeningen.se
08-522 789 98